Stockholm Sound Award 2017

RSDA Nyheter

Nyligen avgjordes Stockholm Sound Awards 2017 som belönar den mest kreativa ljudkommunikationen i Sverige. Vinnare i kategorin ”Årets ljudbranding” blev Radja Sound Design Agency med sitt innovativa ljudkoncept för Asecs i Jönköping, ägt av Alecta.

”Ambitionen har varit att få en enhet av både varumärke och byggnad. Att man som besökare verkligen kan uppleva Asecs värderingar och uttryck även på plats”, säger Martin Hallberg, creative director på Radja.

Namnet Asecs (f.d. A6) härstammar från byggnadernas nästan 100 år gamla historia som regemente. Med hjälp av två universella språk; morsekod och musik förankrade Radja ljudidentiteten både i namnet Asecs samt dess historiska kontext. Utifrån hur ”Asecs” låter på morse tog man fram ett musikaliskt tema och en ljudlogotyp – vars främsta syfte är att stärka varumärket i olika kanaler för marknadsföring.

Parallellt med detta ombads människor runt om i världen att skicka in ljudet av hur det låter hos just dem. Ljud och musik från bl a Vitryssland, Indien, Pakistan, Kenya, Hongkong, Frankrike, USA, Argentina strömmade in.

”Vi identifierade ljud på de olika platserna som vi sedan valde att kombinera två och två, precis som man gör med smaker inom ’fine dining’. Men istället för att blanda småländska lingon med japansk ingefära gifte vi ihop olika instrument och melodier, som persisk luta med boliviansk flöjt,” berättar Martin Hallberg.

Allt som allt kan man i det 18 meter höga taket uppleva 50 korta kompositioner som strösslats ut över ett bakgrundssorl inspelat på centralstationen i Köpenhamn. I loungen och på toaletterna hörs ljudet av New Yorks tunnelbana med inslag av olika gatumusikanter. I entréerna och på lastkajen spelas ett soundscape med mer energi, som även knyter ihop övergången mellan den nya och gamla byggnaden. Tillsammans skapas en dynamisk upplevelse med känslan av internationell storstad.

Juryns motivering:
Ӂrets vinnare har skapat en innovativ och underfundig branding som tar oss tillbaka i
tiden men med en modern och spännande touch. Med finess har influenser från olika delar
av världen blandats. Dessa har gifts ihop via ett rytmiskt fundament som har sina rötter i
varumärket. Tillsammans blir detta en variationsrik upplevelse i flera dimensioner.”

Läs mer om Asecs case och koncept här